Nieuwsflits Omgevingsrecht december 2020 en januari 2021

mr. F. (Femke) van der Heijden

Omgevingsrecht

02 - 01 - 2021

 

Ontwerp-Omgevingsvisie Amsterdam 2050 en ontwerp-Omgevingseffectrapport liggen ter inzage

Burgemeester en wethouders van Amsterdam hebben op 20 januari jl. bekend gemaakt dat de ontwerp-Omgevingsvisie Amsterdam 2050 en het ontwerp-Omgevingseffectrapport per 21 januari jl. tot en met 3 maart a.s. ter inzage ligt.

De omgevingsvisie is een langetermijnvisie over de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving die gemeenten in het kader van de nieuwe Omgevingswet opstellen. De visie vormt volgens de bekendmaking voor het grondgebied van de gemeente Amsterdam de leidraad voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving en zal de Structuurvisie Amsterdam 2040 vervangen.

In het omgevingseffectrapport zijn de effecten van mogelijke nieuwe beleidskeuzes op verschillende koerswaarden onderzocht

Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een zienswijze over de visie en het rapport worden ingediend.

Op deze website van de gemeente Amsterdam is meer informatie over de visie en het rapport te vinden:

https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/coalitieakkoord-uitvoeringsagenda/fijne-buurten/omgevingsvisie

Wet natuurbescherming en Natura 2000-gebieden

In december en januari zijn door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State interessante uitspraken gedaan over de Wet natuurbescherming en Natura 2000-gebieden.

Het betreft uitspraken van 23 december en 20 januari jl. Ik zal de uitspraken hieronder toelichten.

Uitspraak van 23 december 2020

Uit de uitspraak van de Afdeling van 23 december jl. (ecli:nl:rvs:2020:3071) blijkt dat een gemeente bij de vaststelling van een bestemmingsplan strengere normen ten aanzien van Natura 2000-gebieden mag hanteren dan in de Wet natuurbescherming (Wnb) zijn opgenomen, mits dat deugdelijk is onderbouwd.

Ook als de negatieve effecten op de instandhoudingsdoelen van een Natura 2000-gebied niet significant zijn, kan een plan immers in strijd met een goede ruimtelijke ordening zijn. De Afdeling overweegt in dat verband dat het voldoen aan de Wnb onverlet laat dat een ontwikkeling tot aantasting van natuurwaarden in een Natura 2000-gebied kan leiden.

In dit geval had de raad de aantasting van de natuurwaarden voldoende onderbouwd. Temeer omdat in het beleid van de gemeente was vastgelegd dat de raad zich het belang bij behoud en ontwikkeling van de natuurwaarden in het betreffende Natura 2000-gebied in het bijzonder aantrekt.

Uitspraak van 20 januari 2021

In de uitspraak van 20 januari jl. (ecli:nl:rvs:2021:71) heeft de Afdeling eindelijk bevestigd wat velen reeds dachten: indien na intern salderen geen sprake is van een toename van stikstofdepositie in een Natura 2000-gebied, dan geldt er sinds de wetswijziging per 1 januari 2020 geen vergunningplicht op grond van de Wnb.

Er is sprake van intern salderen indien een wijziging of uitbreiding van een project niet leidt tot een toename van stikstofdepositie ten opzichte van de referentiesituatie.

Per 1 januari 2020 is de zogenaamde “verslechteringsvergunning” komen te vervallen. Het gevolg van die wetswijziging is volgens de Afdeling dat sindsdien geen vergunningplicht meer geldt voor projecten die met intern salderen niet tot een toename van stikstofdepositie leiden. Volgens de Afdeling dient aldus te worden bezien of een project “per saldo” (na intern salderen) significante gevolgen kan hebben.

Indien u naar aanleiding van deze nieuwsflits of anderszins vragen en/of opmerkingen heeft, dan kunt u zich wenden tot mr. Femke van der Heijden op telefoonnummer 020 – 305 83 83

Cliënten reviews