Nieuwsflits Omgevingsrecht december 2021 en januari 2022

mr. F. (Femke) van der Heijden

Omgevingsrecht

02 - 01 - 2022

 

In korte tijd twee opvallende voorbereidingsbesluiten van de Amsterdamse gemeenteraad  

Op 22 december en 26 januari jl. heeft de gemeenteraad van Amsterdam opvallende voorbereidingsbesluiten genomen ter voorkoming van volgens de gemeente onwenselijke, ruimtelijke functies.

Het eerste voorbereidingsbesluit is “Winkeldiversiteit Centrum 2”. In het besluit worden van 167 percelen en zich daarop bevindende gebouwen in het postcodegebied 1012 een of twee gebruiksmogelijkheden weggenomen. Het besluit is op 24 december jl. bekend gemaakt en in werking getreden.

Als gevolg van het voorbereidingsbesluit zijn diverse functies die op grond van het geldende bestemmingsplan zijn toegestaan, niet langer toegestaan. In de bijlage bij het voorbereidingsbesluit is opgenomen op welke percelen welke functies niet langer zijn toegestaan. Het gaat bij voorbeeld om functies zoals toeristische dienstverlening, minisupermarkt, eetwinkel, souvenirwinkel en verschillende horecavormen.

Het tweede voorbereidingsbesluit is “Darkstores en flitsbezorging”. Op grond van dit besluit is het in heel Amsterdam verboden het gebruik van gronden en/of bouwwerken te wijzigen naar vormen van bedrijfsvoering die zijn te kwalificeren als zogenoemde flitsbezorgdiensten vanuit darkstores. Het besluit is bekend gemaakt op 27 januari jl. en op die dag ook in werking getreden.

In het voorbereidingsbesluit zijn flitsbezorgdiensten gedefinieerd als: “bezorgdiensten van online bestelde consumentenproducten, met de bedoeling deze binnen zeer korte termijn te bezorgen, bij de besteller”. “Darkstores” zijn in het besluit gedefinieerd als “opslagruimtes met consumentenartikelen, veelal dagelijkse goederen, al dan niet met een afhaalloket of afhaalbalie, niet of slechts in zeer beperkte mate toegankelijk voor winkelend publiek.”

Tegen een voorbereidingsbesluit kan geen bezwaar worden gemaakt. In de procedures omtrent de op  en vast te stellen bestemmingsplannen moet de aanvaardbaarheid van de strekking van de voorbereidingsbesluiten inzichtelijk worden gemaakt.

Klimaatadaptatiebeleid in beleidsregels stadsdeel Zuid aanvaardbaar

Op 15 december jl. heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een interessante uitspraak gedaan waarin de “Beleidsregels afwijkingen omgevingsvergunning” en het daarin opgenomen klimaatadaptatiebeleid van stadsdeel Zuid aan de orde komen.

Het college had een vergunning voor het verdiepen van een bestaande kelder en het realiseren van een zwembad daarop geweigerd omdat de bestaande kelder in afwijking van het beleid dieper dan 2,5 meter achter de achtergevel was. De aanvrager was het daar niet mee eens, omdat volgens hem het open en groene karakter van de tuin niet werd aangetast. De bebouwde oppervlakte nam ten opzichte van de bestaande situatie niet toe.

In de beleidsregels zijn regels met betrekking tot het realiseren van kelders in afwijking van het bestemmingsplan opgenomen. De regels strekken ertoe de binnentuinen te behouden voor het woon- en leefklimaat, maar ook voor de klimaatadaptatie. Volgens het beleid heeft de te zeer toenemende kelderbebouwing immers grote negatieve effecten op zowel de (regen-)wateropvang als de grondwaterstromen waardoor de klimaatbestendigheid kan afnemen.

De Afdeling oordeelt dat het college de vergunning gelet op het klimaatadaptatiebeleid in de beleidsregels in redelijkheid heeft kunnen weigeren.

Indien u naar aanleiding van deze nieuwsflits of anderszins vragen en/of opmerkingen heeft, dan kunt u zich wenden tot mr. Femke van der Heijden op telefoonnummer 020 – 305 83 83.

Cliënten reviews